Chcesz pisać teksty na strony internetowe lub w inny sposób rozpocząć przygodę z zawodem copywritera? Wbrew pozorom nie jest to zadanie tak proste, jak może się wydawać. Zastanawiasz się, co zrobić, aby tworzyć treści szybko, a zarazem skutecznie? Oto kilka wskazówek, o których warto pamiętać na początku swojej drogi.
Pisz dla ludzi, a nie dla wyszukiwarek
Obecnie wszystkie teksty, które są przygotowywane z myślą o publikacji w internecie, muszą być „zoptymalizowane pod SEO”. Nie oznacza to jednak, że powinno się je tworzyć „robotycznie” – wyłącznie z myślą o zaspokojeniu oczekiwań algorytmów. Pamiętaj, że roboty Google powstały po to, aby dostarczać użytkownikom wyszukiwarek jak najlepszych wyników – takich, które zapewniają dostęp do rzetelnych i „treściwych” informacji. Dlatego przy pisaniu jakiegokolwiek tekstu na pierwszym miejscu postaw jego przyszłego czytelnika. Im bardziej naturalne będą Twoje artykuły czy treści na stronę, tym lepiej!
Zrozum, do kogo kierujesz swoje teksty
Gdy w grę wchodzi pisanie tekstów na strony internetowe lub inne zadania copywriterskie, ich ostateczny cel jest bardzo jasny: chodzi o wsparcie w pozyskiwaniu nowych klientów. Każdy taki tekst jest narzędziem marketingowym. A skoro tak, powinien być „skrojony” pod potrzeby docelowego odbiorcy.
Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, kto będzie czekał po drugiej stronie ekranu. Czy będzie to klient indywidualny czy biznesowy? Osoba młodsza, a może starsza? Fan nowych technologii? Miłośnik gotowania? Im lepiej zrozumiesz osoby, do których piszesz, tym lepiej dopasujesz do ich potrzeb styl oraz zawartość merytoryczną tekstu. A to przełoży się na wyższą skuteczność treści.
Zaplanuj treści, zanim je napiszesz
To ważne, szczególnie jeżeli przed Tobą przygotowanie długiego tekstu na stronę czy artykułu na bloga. W takich sytuacjach warto jeszcze przed pisaniem stworzyć sobie konspekt ramowy – tak, aby dobrze przemyśleć, gdzie i w jaki sposób umieścić poszczególne informacje.
Jak go stworzyć? Wystarczy, że napiszesz listę kolejnych nagłówków – głównych oraz pomocniczych. Dzięki temu wstępnie „przepracujesz” temat w głowie i będzie Ci go łatwiej opisać w treściach.
Rozsądnie rozplanuj czas na pisanie
Dużym wyzwaniem dla wielu copywriterów jest napisanie kilku czy kilkunastu tekstów na ten sam temat „w ciągu”. Nie ma się czemu dziwić. Nawet najbardziej interesujące zagadnienie może stać się nużące. To spowoduje spowolnienie pracy i… może się przełożyć na niższą jakość tekstów, a co za tym idzie, na ich słabszą skuteczność.
Warto więc:
- rozpocząć pracę nad treściami z odpowiednim wyprzedzeniem – tak, aby nie otrzeć się o deadline,
- „mieszać” tematy, na które się pisze – na tyle, na ile to możliwe,
- zaplanować przerwy w pracy – przydadzą się też, abyś mógł spojrzeć na tworzone treści z dystansem.
Pamiętaj o tych wszystkich zasadach, a pisanie tekstów na strony internetowe czy na bloga stanie się znacznie prostsze, a ich jakość wzrośnie. A jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który chce samodzielnie przygotować content na swoją www, rozważ skorzystanie ze wsparcia ekspertów.