Na czym polega sampling?
Sampling polega na tym, że przekazujemy klientom bezpłatne próbki swoich towarów, aby mogli je samodzielnie przetestować. Warto wskazać, że historia samplingu sięga lat 50. XIX wieku. Jako pierwszy sampling zastosował producent mydła, który stwierdził, że poprzez rozdawanie próbek będzie mu zdecydowanie łatwiej przekonać do siebie szerokie grono klientów.
Rola samplingu we współczesnym świecie
W chwili obecnej, mimo upływu lat, rola samplingu w dalszym ciągu jest bardzo duża. Tę strategię stosują zarówno firmy wchodzące na rynek jak i te, które funkcjonują od wielu lat. Tym, co ulega zmianie, jest sposób dystrybucji próbek. Podczas gdy kiedyś rozdawano je wyłącznie w placówkach stacjonarnych, obecnie ogromną rolę pełni także dystrybucja internetowa.
Każda zainteresowana osoba ma możliwość zamówienia próbki wybranego produktu bez wychodzenia z domu za pośrednictwem internetu, co stanowi ogromne ułatwienie. Wiele marek w zamian za zapisanie się klientów do newsletterów oferuje im wyjątkowo dużą liczbę próbek, co dla obu stron jest korzystnym rozwiązaniem.
Jakie korzyści przynosi sampling?
Jak pokazują badania, w przypadku, gdy próbka produktu dostarczona w ramach samplingu klientowi spełni jego oczekiwania, będzie on skłonny zakupić go w cenie regularnej. Badania pokazują, że nawet 30% klientów, którzy otrzymali produkt w ramach samplingu, decyduje się na jego zakup jeszcze tego samego dnia.
W których branżach sampling się nie sprawdzi?
Oczywiście, mimo iż korzystanie ze strategii samplingu zazwyczaj przynosi firmom całą masę wymiernych rezultatów, jej wprowadzenie nie jest możliwe we wszystkich przedsiębiorstwach.
Sampling produktów nie będzie dobrym pomysłem np. w branży motoryzacyjnej czy w sprzedaży jachtów, ponieważ nie ma możliwości, by w formie “próbki” przedstawić możliwości, jakie posiadają konkretne pojazdy.
Więcej szczegółowych informacji na temat samplingu można znaleźć na stronie https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/sampling-i-testowanie-produktow/.